HEVERLEE De
net geplante heesters wuiven zacht als er weer een lange vrachttrein voorbij dendert.
Dit stukje spoorberm in Heverlee (Leuven), op de lijn Leuven-Ottignies, lag er
jaren verwaarloosd bij. Tot buurtbewoners de handen
uit de mouwen staken en er op 23 februari aan het planten sloegen.
Onder andere hondsroos, geoorde wilg en sneeuwbal gingen er de grond in.
De bedoeling: opnieuw bijen en andere insecten lokken en de dramatische
neergang van die dieren stuiten.
Initiatiefnemer Wim Timmerman kwam op
het idee toen hij hoorde dat vlakbij, in Oud-Heverlee, de berm meer natuurlijk
was gemaakt op de plek waar
het spoor door het natuurgebied de Doode Bemde trekt. ‘Dat moest hier ook
kunnen’, vond hij.
De burengroep – met een Antwerpse
knipoog Zot van H geheten – doopte de strook van driehonderd meter om tot een
‘ecostrade’. Ze zien groot potentieel. ‘Er ligt meer dan 6.000 kilometer spoor
in ons land. Stel je voor dat die allemaal ecologische bermen krijgen, wat een
ongelooflijk natuurnetwerk wordt dat’,
zegt Timmerman.
‘Dit model verdient navolging. Langs spoorwegen, maar net zo goed op industrieterreinen’ Wim Timmerman Initiatiefnemer
Sinds enkele dagen staat er een ‘insectenhotel’ en de eerste gevleugelde zespotigen kwamen al op prospectie om er onderdak te vinden. Op stapel staat nog een bamboeconstructie waar je zult kunnen verpozen of picknicken.
Behalve de bij krijgt ook het buurtgevoel
een opkikker. ‘Ik woon hier al dertig jaar maar dankzij het bermproject heb ik
mijn buren pas echt leren kennen’,
zegt Anni Vermeulen. De plantactie gebeurde gezamenlijk, voor het onderhoud
van al dat groen werd een beurtrol opgesteld.
Der Spiegel op bezoek
Maandagavond bezocht Julia Koch,
wetenschapsjournaliste van het Duitse weekblad Der Spiegel, de plek. Een
vijftiental buren heette haar welkom.
‘Ik heb veel geschreven over de zorgwekkende teloorgang van bestuivers
en andere insecten’, zei Koch, die speciaal met de trein uit Kassel naar Leuven
was gereisd. ‘Niet dat dit initiatief de wereld zal redden, maar de vele kleine
dingen die mensen doen, kunnen wel een verschil maken.’
Het project kreeg 12.000 euro steun van
de stad Leuven, de groendienst staat
de bewoners praktisch bij. De schepen van wijkwerking, Bieke Verlinden (SP.A),
legde aan Koch uit dat ze dit ‘een mooi voorbeeld vindt van hoe buren vanuit
hun eigen enthousiasme zich inzetten voor hun omgeving. En ik kan natuurlijk
alleen maar voorstander zijn van inspanningen die de biekes ten goede
komen.’
Voor Wim Timmerman is dit nog maar een
begin. Hij wil er ook natuurorganisaties, de KU Leuven, grootgrondbezitters en
het bedrijfsleven
bij betrekken. ‘Dit is een veelbelovend model dat navolging verdient’, meent
hij. ‘In eerste instantie langs de spoorwegen, maar net zo goed op
industrieterreinen.’ Andere Leuvense deelgemeenten toonden al interesse,
net als de buren van over de taalgrens.
Opgelet: veiligheid
Spoornetwerkbeheerder Infrabel tempert
het enthousiasme enigszins.
‘Wij hebben dit plaatselijke initiatief op onze grond toegestaan, maar
we willen vermijden dat hetzelfde in het wilde weg overal gaat gebeuren’,
zegt woordvoerder Frédéric Petit. ‘Voor ons is veiligheid de eerste prioriteit
en menselijke activiteit vlak naast het spoor kan nu eenmaal gevaarlijk zijn.
Zeker als er kinderen bij betrokken zijn.’
De aanvragen van andere buurten die
iets vergelijkbaars willen doen,
komen al binnen. Infrabel wil ze geval per geval bekijken.
‘Liefst ook in overleg met de lokale instanties’, zegt Petit.
Samen met Zot van H en enkele bevoegde
instanties wil het spoorbedrijf
een soort modelakkoord opmaken dat elders toegepast kan worden.
Het zal de criteria bevatten voor de veiligheid en de gewenste vegetatie.
‘Wij begrijpen de bezorgdheden van
Infrabel’, reageert Wim Timmerman.
‘Het moet een goed huwelijk worden.’
Geen herbicide meer aan seinhuisjes
De spoornetwerkbeheerder Infrabel stopt tegen 2021 in Vlaanderen met het
gebruik van onkruidverdelgers rond zijn ‘kleine installaties’, zoals
seinhuisjes en toegangspaden.
Daar zal voortaan mechanisch verwijderd worden, gemaaid dus. In Brussel doet
Infrabel het al
op die manier sinds januari van dit jaar, in Wallonië begint het ermee in juni.
De veelbesproken onkruidtrein (ook wel ‘giftrein’ genoemd), blijft
uitrijden.
Dat is een speciaal treinstel dat op plekken waar er onkruid staat
bestrijdingsmiddelen sproeit, waaronder glyfosaat. ‘We hebben geen
alternatieven gevonden’, zegt Frédéric Petit.
Infrabel krijgt voor zijn gebruik van herbiciden een afwijking op het sproeiverbod
voor overheden. Groen en SP.A vroegen al om met de ‘giftrein’ te stoppen.
Het sproeien is gericht op de sporen
zelf en de veiligheidsstrook er net naast.
Vanwege de veiligheid en de stabiliteit moeten die onkruidvrij blijven. (ty)
Recente reacties